Veelgestelde vragen:
Alles wat je moet weten !

Wat is het verschil tussen Netheidsambassadeur worden en Organisator van een clean-up worden?

Als je Netheidsambassadeur wordt, krijg je je eigen clean-upmateriaal en plan je een clean-up wanneer je maar wil. Je bent volkomen vrij!

Als je een clean-up organiseert, moet je die minstens 3 weken op voorhand plannen en leent Net Brussel
jou het clean-upmateriaal uit . Het pluspunt: er geldt geen beperking op het aantal deelnemers. De plaats waar de zakken worden opgehaald door onze ophaalwagens wordt op voorhand afgesproken met de teams van Net Brussel. We vragen de organisatoren om hun gemeente op de hoogte te brengen.

Ambassadeur – Gratis Clean‑Upmateriaal

Hoe registreer ik mijn zakken?

Als uw actie afgerond is, weegt u uw zakken met behulp van de zakweegschaal die in uw kit is inbegrepen. Plaats ze vervolgens bij een openbare vuilnisbak.

Je kunt je zakken vervolgens registreren door de QR-code op de meegeleverde afvalzakken te scannen, of door in te loggen op je persoonlijke ruimte op de website wakeupcleanup.brussels.

Je moet het aantal verzamelde zakken en hun locatie aangeven zodat onze ophaalteams ze kunnen komen ophalen.

Als je in een team zit, moet alleen de organisator de zakken voor het hele team registreren.

Waar laat ik de zakken na de clean‑up ?

Na de clean-up deponeert de Ambassadeur de zakken bij een openbare vuilnisbak. Hij/Zij registreert de zakken met behulp van de QRcode of rechtstreeks op het platform wakeupcleanup.brussels.
 

Als je een clean-up in groep hebt georganiseerd zonder Ambassadeur te zijn, is er een ophaalpunt afgesproken met onze teams via het formulier.

Een clean-up in team, wat is dat ?

Zodra je ingeschreven bent als Ambassadeur, heb je toegang tot de functie ‘team’. Deze biedt jou twee mogelijkheden: aansluiten bij teams van Ambassadeurs of nieuwe teams aanmaken. 

Teams zijn beperkt tot 10 personen. Ter info: voor teams van meer dan 10 personen vragen we je om een formulier voor de organisatie van een clean-up in te vullen, omdat de logistiek voor de ophaling van de zakken door onze vrachtwagens uitgebreider is.

Teamleider zijn, wat houdt dat in ?

Als teamleider ben je de initiatiefnemer van de clean-up. 

Jij bepaalt dus de datum en het tijdstip van de clean-up, de ontmoetingsplaats en de status van de clean‑up (open of gesloten team) . Je kunt deelnemers uitnodigen voor je team. 

De teamleider is ook verantwoordelijk voor de registratie van de zakken.

Kan ik mij aansluiten bij een team zonder Ambassadeur te zijn ?

Ja, als je uitgenodigd wordt door de teamleider. Je hoeft enkel de uitnodiging te aanvaarden. De teamleider zorgt voor je clean‑upmateriaal. Je hoeft dus geen account aan te maken. 

Ken je geen teamleider? Dan kan je lid worden van een open team. Hoe? Je moet je eigen clean‑upmateriaal hebben en je dus inschrijven als Netheidsambassadeur om hiervan te kunnen genieten.

Open of gesloten team: wat is het verschil ?

In een open team kunnen andere Ambassadeurs vrij deelnemen aan je clean-up (max. 10 personen). Als je opteert voor een gesloten team, kies je zelf wie je uitnodigt en laat je niemand anders toe tot je groep.

Zijn je zakken op ?

Als Ambassadeur kan je rechtstreeks op ons platform nieuwe zakken bestellen in je profiel.

Waartoe dient de registratie?

De registratie is essentieel. Dit stelt ons niet alleen in staat om een snelle ophaling van je zakken door onze vrachtwagens te organiseren, maar biedt ook zicht op het aantal clean‑ups dat je hebt gehouden. 

De registratie gebeurt rechtstreeks op het platform of via de QR‑code op je zakken.

Organisator van een clean‑up – Uitlening van clean‑upmateriaal

Vóór

Hoe organiseer ik een clean-up ?

Wil je een clean-up organiseren? Vul dan het online aanvraagformulier in op wakeupcleanup.brussel

Zorg ervoor dat je je aanvraag minstens drie weken van tevoren indient, voor een efficiënte planning.

Welk clean-upmateriaal wordt bezorgd ?

Alles wat je nodig hebt! We lenen grijpers, handschoenen, vuilniszakken en veiligheidshesjes uit. 

Is dit betalend ?

Nee. Het uitgeleende clean‑upmateriaal en de organisatie van de clean‑up zijn volkomen gratis.

Is het clean-upmateriaal geschikt voor kinderen ?

Niet helemaal. Hoewel ons materiaal volledig functioneel en veilig is voor volwassenen, is het niet specifiek aangepast voor zeer jonge kinderen. De grijpers die we ter beschikking stellen, kunnen bijvoorbeeld wat moeilijk te gebruiken zijn voor een jong publiek, omdat ze ontworpen zijn met afmetingen die meer geschikt zijn voor volwassenen.
We hebben echter wel hesjes en handschoenen in kindermaten.

Hoe het materiaal ophalen vóór de clean-up ?

Je clean-upmateriaal is drie dagen vóór de clean-up beschikbaar bij het onthaal in de kantoren van Net Brussel, in de Broquevillelaan 12, 1150 Sint‑Pieters‑Woluwe.

Is het mogelijk om het materiaal te laten leveren ?

Neen, enkel in uitzonderlijke gevallen kan het materiaal geleverd worden.

Kan de clean-up gepland worden op een feestdag ?

Ja. Je zakken kunnen op een feestdag worden opgehaald, afhankelijk van de beschikbaarheid van onze teams. Neem contact met ons op om de details te bespreken.

Tijdens

Is het mogelijk om meerdere punten voor de deponering van de vuilniszakken te hebben ?

Ja, laat ons gewoon van tevoren de exacte locaties en tijdstippen van de deponering van de vuilniszakken weten voor elk punt. Zo kunnen wij de ophaling met onze vrachtwagens plannen.

Wat doen in geval van grote voorwerpen ?

Wij adviseren om geen grote voorwerpen in te zamelen. 
We raden je aan om deze te melden via de app Fix My Street.

Is het mogelijk om animators te hebben om te sensibiliseren voor sortering tijdens de clean-up ?

Nee, helaas bieden we geen animaties meer aan. We kunnen je echter wel educatieve documentatie bezorgen om je te helpen het bewustzijn onder de deelnemers te vergroten.

Wat moet ik in de pmd- en restafvalzakken doen?

We hebben een sorteernota met afbeeldingen van het afval gerangschikt volgens de kleur van de zakken (blauw = pmd en wit = restafval). Op verzoek kunnen we jou deze toesturen.

Na

Hoe lever ik het materiaal in? Is het mogelijk om het materiaal een dag langer te houden?

De grijpers en de handschoenen moeten uiterlijk twee werkdagen na de clean-up teruggebracht worden naar de kantoren van Net Brussel in de Broquevillelaan. 
Als je het uitgeleende materiaal langer wil houden, neem dan contact met ons op om te vragen wat mogelijk is.

Hoe wordt de ophaling van de zakken georganiseerd ?

Alle zakken van de clean up worden door Net Brussel opgehaald op de plaatsen die je hebt aangegeven. Voor de witte zakken hoef je geen afspraken te maken met de Stad of de gemeente.

Mogen de vuilniszakken in de eigen containers worden gedeponeerd ?

Ja, je mag de vuilniszakken in je eigen containers deponeren als dit jou beter uitkomt en als het gebouw een contract heeft met het Agentschap Net Brussel. Je moet ons hiervan op de hoogte brengen bij de planning.

Wat doen als de actie geannuleerd wordt ?

Wordt je clean-up geannuleerd? Breng ons dan onmiddellijk op de hoogte, zodat we de planning van onze ophaalteams kunnen aanpassen!

Is het mogelijk om een clean-up over meerdere dagen te organiseren ?

Ja, we kunnen je clean-up over meerdere dagen ondersteunen. Geef ons de precieze data en tijdstippen van de deponering van de vuilniszakken op elke dag.

Moet het materiaal aan het einde van de clean-up worden ingeleverd ?

Ja, de hesjes, grijpers en handschoenen moeten uiterlijk twee werkdagen na het evenement worden ingeleverd.